středa 2. prosince 2020

James M. Robinson: Jidášova tajemství

 Před pár dny jsem dočetla výše uvedenou knížku.


O tématu nalezení a osudech Jidášova evangelia v r. 1978 jsem psala už jednou na svém blogu – zde. Knížka od Jamese B. Robinsona (editor dokumentů z Nag Hammadi) je pro mě jakýmsi doplněním této knížky.

Je pro mě těžko pochopitelné, že pro peníze jsou někteří lidé schopní zničit papyry staré téměř dva tisíce let. Obdivuji restaurátory pro jejich trpělivost, neúnavnou mravenčí práci velmi často v situacích, kdy nemohou doufat, že dosáhnou nějakého konce. Pracují často s maličkými útržky papyrů a třeba i po mnoha létech se objeví nějaká další část, která se dá přiřadit i již zrestaurovanému útržku.

Celý ten proces se podobá napínavé detektivce.

*

Opíši pár řádků jako ukázku z knížky.

Str. 193-194

Jidášovo evangelium se ztratilo na celých tisíc osm set let, jeho objev a prodej představují velmi pestrou historii, hemžící se pašeráky, obchodníky na černém trhu se starožitnostmi, učenci zabývajícími se náboženskou problematikou, společníky, kteří podvádějí, a podnikateli toužícími po zisku, kteří se dobré dvě desetiletí setkávají tajně, překračujíce přitom hranice dvou či tří kontinentů. A co nám nakonec ztráta a pak znovuobjevení Jidášova evangelia odhalí? Pokud ho jednou konečně zrestaurují a zveřejní, rehabilituje jidáše? Obrátí celé křesťanství vzhůru nohama? Na tyto otázky se podíváme právě v následující kapitole. Pokusím se vysvětlit, kdo je na konzervaci a vydání takovéhoto starodávného rukopisu zainteresován, a společně s dalšími zaangažovanými odborníky se zamyslíme nad podstatou a významem tohoto výjimečného objevu.“

*

Jidášovo evangelium nenapsal, samozřejmě, sám Jidáš – tak jako ani apoštolové nenapsali evangelia, která jsou uváděná jejich jmény. Všechna byla sepsána víc jak sto let po smrti Ježíše. Důležitý je jejich obsah, to, co je jimi předáváno lidem, pro způsob života atd.

*

Jidášovo evangelium

Odkaz na Wikipedii – informace o Jidášově evangeliu – zde

*

Dokumenty o nálezech papyrů mě fascinují – Mrtvé moře, Kumránské jeskyně, Nag Hammadi – to jsou jména, která vyvolávají v člověku chvění, lidé, kteří tam žili, psali a svitky uložili tak, že se zachovaly do naší doby. Někteří lidé z naší doby je téměř zničili, další se je naopak ze všech sil snaží zachránit. Dobro a zlo – budou mezi lidmi pořád.

 

4 komentáře:

  1. Jak se vám daří ? Hana Neua

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den - moc Vás zdravím. Nedaří se mně dobře, napsala jsem dnes poslední příspěvek na tento blog. Doufám, že Vám se daří dobře, moc Vám držím palce úplně na všechno. Všechno postupuje podle očekávání - tedy u mě. Nic nevzdávám lehce, snažím se, jak jen můžu... Moc, moc Vás zdravím.

      Vymazat
    2. To mě mrzí. Ale prijdte na fb,az budete mit chut. Trochu se rozptylit. Nemusite moc psat. Jen kouknout,co se děje :-) Hana N.

      Vymazat
  2. Dobrý večer - často na Vás vzpomínám - ale na facebook už opravdu chodit nebudu. Jsem ráda, že jsem přes WhatsApp ve spojení s vnučkami a rodinou - denně si píšeme a dostávám fotky a videa. Nechce se mně psát opakovaně, že se mně docela rychle zhoršuje zdravotní stav a proto už nikam nechodím, ani na instagram. Mějte se moc hezky, držím palce na všechno co budete prožívat. Moc zdravím.

    OdpovědětVymazat

Co mě zajímá