Zabíjíme-li v mladých lidech touhu číst, připravujeme je o schopnost rozumět ostatním.
Tato věta přesně vyjadřuje můj názor. Myslím si, že knížku nemůže vůbec nic nahradit. A nejenom pro to, co se člověk čtením bezděky učí, ale i pro její vůni, pocit, když ji držím v rukou, když vidím, jak je krásně udělaná, mnohdy s krásnými ilustracemi.
Samozřejmě, jsem ráda, že mám v počítači knížky, které bych si nemohla z finančních důvodů koupit a v počítači se k nim mohu kdykoliv vracet - většinou si je zapůjčené nejdřív přečtu v jejich skutečné podobě. Ale nikdy to nemůže nahradit skutečnou knížku.
Stejně tak si myslím, že jsou děti ochuzované strašně moc o možnost hlubšího prožitku v nejrůznějších směrech, když nejsou vedeny k lásce k výtvarnému umění, k hudbě atp.
***********************
Impulz k tomuto článku mně dal rozhovor v Respektu č. 11, 2008 s Jamesem Robertem Flynnem, který se věnuje výzkumu inteligence a klasické filozofii, psychologii a sociologii ras a společenských tříd.
Uvedu zde pár výňatků z tohoto rozhovoru.
Otázka: Pokud IQ takto roste, proč je pořád na světě tolik pitomců?
Odpověď: To, že se lidé odklonili od konkrétna a aplikují logiku na hypotetické situace, ještě neznamená, že mají kritickou inteligenci. ...... Nově teď rozlišujeme dvě věci: na jedné straně se nachází to, co měří IQ testy - není to v podstatě nic, než schopnost dívat se na svět vědeckými brýlemi. Na druhé straně je pak kritická inteligence čili schopnost hledět na svět kritickým způsobem. Abyste měl kritické schopnosti, musí se vám dostat skutečně dobrého vzdělání, jaké vám neposkytne skoro žádná univerzita.
Otázka: Dnešní děti hrají počítačové hry.........
Odpověď: ............... Vývoj má ovšem i stinnou stránku. Moderní svět vizuální zábavy nabízí mladým lidem nějaký silný stimul každých deset minut. Někoho zabijete, dojde k vraždě nebo se někdo svlékne. Nemůžeme pak čekat, že mladí budou mít trpělivost na knihy Dickense............ Prostřednictvím literatury se přitom povznášíme nad svou osobní situaci a začínáme se vciťovat do ostatních lidí. Je možné, že když v mladých lidech zabijeme touhu číst kvalitní literaturu, něco ztratíme.
Otázka: Mladí mají Google a Wikipedii. Všechno potřebné si můžou vyhledat.
Odpověď: Vyhledat si fakta o tom, kolik Židů bylo zabito, není totéž jako přečíst si deník Anny Frankové. Literatura vytváří empatii. A pouhé hromadění faktů se jí nemůže vyrovnat.
Otázka: Můžu svým dětem pomáhat tím, že jim budu číst nebo s nimi budu hrát šachy?
Odpověď: Děti poznají, jestli rodiče něco dělají jen z povinnosti, nebo jestli je daná kognitivní činnost baví. Když se mě lidé ptají: "Jak mám zařídit, aby moje děti byly inteligentní?" říkám: "Zařiďte, aby se zamilovaly do myšlenek. Ale nejdřív se do nich musíte zamilovat vy sami." Děti vycítí rozdíl mezi tím, když jim mechanicky předčítáte, a když jim čtete, protože čtení milujete...........
Žádné komentáře:
Okomentovat