čtvrtek 19. června 2008

Čchi Paj-š, Gottfried Helnwein

Tak jsem opět byla v Praze. V nemocnici jsem tentokrát byla "vyřízená" brzy, takže už od půl dvanácté jsem měla volno až do pěti hodin, kdy mně odjížděl autobus domů. Splnila jsem si tedy velké přání - byla jsem na výstavě tušových kreseb čínských malířů 20. století, která je ve Valdštejnské jízdárně. Byla jsem naprosto nadšená, jednak krásným prostředím - ještě jsem tam nikdy nebyla - jednak těmi vystavovanými pracemi. Od dětství mám monografii Čchi Paj-šiho, kterého miluji a obdivuji. Takže jsem opět prožívala to vnitřní chvění, když jsem se dívala na obrazy, o kterých jsem věděla, že on se jich dotýkal...... Vůbec se mně odtud nechtělo odejít.
Dávám sem ukázku obrazů.
Mistři čínské tušové malby 20. století

Tin Čcheng (1878-1926), Rajky ve větvích mišpule, 1926, tuš a barvy na papíře, 106x37 cm, detail
Tin Čcheng (1878-1926), Rajky ve větvích mišpule, 1926, tuš a barvy na papíře, 106x37 cm, detail
Fu Pao-š´(1904-1965), Diamantový vrch v Tung-čchuanu, 1940-1945, tuš a barvy na papíře, 110x62,5 cm
Fu Pao-š´(1904-1965), Diamantový vrch v Tung-čchuanu, 1940-1945, tuš a barvy na papíře, 110x62,5 cm
Sü Pej-chung (1895-1953), Venkovský přívoz, 1932, tuš a barva na papíře, 111x118 cm
Sü Pej-chung (1895-1953), Venkovský přívoz, 1932, tuš a barva na papíře, 111x118 cm
Lin Feng-mien (1900-1991), Dáma s lotosem, tuš a barvy na papíře, 33x32 cm
Lin Feng-mien (1900-1991), Dáma s lotosem, tuš a barvy na papíře, 33x32 cm
Čchi Paj-š´(1864-1957), Vítr, tuš a barvy na papíře, 135x34 cm, detail
Čchi Paj-š´(1864-1957), Vítr, tuš a barvy na papíře, 135x34 cm, detail
V televizi jsem před pár dny viděla upoutávku na výstavu obrazů rakouského malíře Gottfrieda Helnweina , která je v Rudolfínu. (Rozhovor s malířem si lze poslechnout zde .)
Bohužel, neznám název tohoto obrazu, ani jeho rozměry, je to velké plátno, olejové barvy...
Gottfried Helnwein - Angels Sleeping
Šla jsem se tedy na ni podívat. Musím se přiznat, že jsem tam šla s rozporuplnými pocity a spíš jsem očekávala, že budu zklamaná. Místo toho jsem byla naprosto zasažená silou výpovědi a způsobem, jakým toho malíř dosáhl. Měla jsem obavy právě z té hyperrealistické malby. Ale ten velký formát, téma a jeho zpracování jsou tak silné, tak účinné - malíř vystihl, podle mě, přesně míru, která bude nejúčinnější. Byla jsem naprosto otřesená, hluboce zasažená. Nejvíc na mě zapůsobily dva obrazy hned v prvním sále - a sice Ohnivá hlava I a II (doufám, že říkám správný název). Kvůli nim jsem si přála koupit monografii, ale neměla jsem, bohužel, těch potřebných 330,- Kč. Tak jsem si koupila alespoň pohled, na kterém je fotografie rovněž hlavy - tu jsem sem oskenovala na ukázku:
Gottfried Helnwein, Zlatý věk 12, 2003, fotografie, 200x130 cm
Gottfried Helnwein, Zlatý věk 12, 2003, fotografie, 200x130 cm
.
Opíši sem pár výňatků z katalogu: "..... Pět oddílů výstavy představí zásadní okruhy Helnweinovy tvorby. Úvod tvoří hlavy - tváře.........Nelítostný umělcův postoj k reziduím nacistické minulosti jeho vlasti je dalším námětem........Ústředním...... tématem je dítě, které je vystaveno utrpení........Násilí na dětech v kontrastu s jejich pasivní vystaveností, bolestným údivem a nemožností se bránit světu dospělých je v části, nazvané ironicky Art in Amerika, posunuto do další polohy....... To jsou vztahy bílé ......."většiny" k ostatním etnikům...... Závěrečná kapitola, prezentující metaforické portréty punkového zpěváka Marilyna Mansona oscilující od černobílého rastru myšáka Mickeyho, přes parafrázované gesto z obrazu svatých až po démonické masky, plasticky dokumentuje ve velkoformátových fotografiích temné stránky lidství na tváři mediální hvězdy."
Pak jsem šla ještě do Vrtbovské zahrady - což bylo další mé velké přání. Naposledy jsem tam totiž byla v době, kdy jsem chodila rok v Praze do školy - zdá se mně, že už to nemůže být ani pravda - bylo to v roce 1960!! Bylo tam moc krásně, nádherný výhled na Prahu........ Na vyhlídce jsem si "povykládala" s dvěma Holanďankami - anglicko-německy - zjistila jsem, že už neumím ani jednu, ani druhou řeč. Totálně jsem všechno zapomněla. Ach jo.
Pak jsem si odpočinula v Týnské literární kavárně, bylo to moc příjemné posezení. S potěšením jsem zjistila, že už se vyznám v cestování metrem - to se rovná malému zázraku, nemám totiž naprosto žádnou schopnost ani té nejmenší orientace.
I když jsem byla (a ještě i dneska jsem) hodně unavená, byl to opravdu krásný den. Na příští návštěvu mám domluvený program se známými na více dnů, tak už se zase těším na další zážitky.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Co mě zajímá