středa 29. července 2020

Antonio Moresco: Světýlko


Antonio Moresco



Knížku jsem přečetla jedním dechem. Pro mě je výjimečná z více důvodů.
Je krásně napsaná – doslova hladí po duši.
Čtenář si není jistý, kde přesně se ocitá „kdy mezi živými a kdy mezi mrtvými“.
Rozhovory s rostlinami a živočichy je nádherný.
Co do velikosti je text kratičký – tím větší je ale jeho hloubka – nutí čtenáře přemýšlet o těch nejdůležitějších věcech bytí – mohou se mu potvrzovat konce, ke kterým během svého života dospěl – anebo se mohou ještě více prohlubovat předpokládané konečné fáze existence člověka.
Vyrovnávání se se smrtí – se skutečným – hlubokým významem slova „konečnost“.

V každém případě je to knížka, která stojí určitě za přečtení každému, kdo se v životě nezajímá jen o materiální stránku, ale kdo došel k poznání, že mnohem důležitější pro život jsou věci fyzicky neuchopitelné.
*
Vyhledala jsem si pár informací o autorovi, kterého jsem doposud neznala (což mě hodně mrzí):
Antonio Moresco (narozený 30. října 1947 v Mantově) je dnes nejen v Itálii považován za jednoho z nejdůležitějších žijících italských autorů.
Byl popisován jako jeden ze zakladatelů nové řady italské literatury, která se pohybuje nad post-modernou ….

Díla:
Sbírka povídek Clandestinità (Ilegalita, 1993), romány La cipolla (Cibule, 1995) nebo Gli esordi (Počátky, 1998) a Canti del caos (Zpěvy chaosu, 2000, Gli Increati (Nestvoření, 2015), Lʼaddio (Sbohem, 2016).
Jeho bibliografie zahrnuje i esejistické texty, mezi nimi Lettere a nessuno (Dopisy nikomu, 1997) či Scritti di viaggio, di combattimento e di sogno (Zápisky z cest, z boje a ze sna, 2005).
Kratší prózy, např. Fiaba dʼamore (Pohádka o lásce, 2014).
Divadelní hra Merda e Luce (Hovno a světlo, 2007).
Podle knihy Světýlko byl natočený film, ve kterém autor hraje jednu ze dvou hlavních rolí,
rež.: Fabio Badolato a Jonny Costantino.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Co mě zajímá