středa 12. srpna 2020

Modelování - rok 1954 až 1963

Škoda, že tady nejde udělat galerie tak, jak jsem ji měla udělanou v předešlém blogu, který se právě v těchto dnech ruší. 

Pokusím se tedy postupně vložit ukázky některých svých výtvorů.

Začnu – podle let – modelováním.

Modelovat jsem začala cca ve svých 12 letech, kreslit ještě v předškolním věku (narodila jsem se v r. 1942). Otec se mnou jezdil do lesa, odkud se dolovala cihlářská hlína. Nakopal mně ji do pytle, nachystal plechové „necky“, hlínu do nich nasypal, zalil vodou. Já jsem pak kovovými hráběmi celé dny hlínu promíchávala, aby se vyplavily kořínky. Kdyby v hlíně zůstaly a dala bych sošku vypálit, rozpraskala by, zničila by se. Občas mně některé sošky vypalovali v cihelně. Někdy se něco urazilo, ale já jsem byla šťastná, modelování a kreslení byl můj život.

Žili jsme na samotě – ve mlýně.

Od útlého dětství jsem kreslila tužkou všechno kolem sebe, hodně zvířátka, měli jsme neustále kočky, psy, králíky….. Nejraději jsem pak kreslila svoji babičku – té jsem udělala také i nějakou sošku.

Přijímací zkoušky na Školu uměleckých řemesel v Brně po ukončení základní osmiletky jsem úspěšně složila – umístila jsem se na druhém místě z celé republiky. Byla jsem přijatá. Ale po zákroku tajemníka KSČ a předsedy MNV v rodné vesnici mě musela škola po šesti týdnech vyloučit. Nesměla jsem nikdy studovat na žádné škole… I tehdy se školy platily - tedy kurzy - tak jsem udělala státnici na státním ústavu těsnopisném (místo za dva roky za jeden rok) a pak jsem dělala večerní jazykovou školu. Jak to naši dokázali, netuším. Žili jsme neskutečně skromně.

Nejdříve tedy alespoň pár ukázek modelování, postupně budu přidávat kresbu a malbu - bohužel, úprava se mně opět vůbec nepodařila udělat podle svých představ - snad časem přijdu na to, jak postupvat:

01 – 1954-58, pálená hlína, žena myjící podlahu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

01 – dtto
02 – 1954-58, pálená hlína, muž popíjející pivo – džbán se urazil při vypalování v cihelně

02 – dtto


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

02 – dtto
03 – 1954-58, nepálená hlína, babička vypráví pohádky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

03 – dtto


 

 

 

 

 

 

 

 

 

04 – 1954-58, pálená hlína, náš pejsek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05 – 1954-58, nepálená hlína, králík



 

 

 

 

 

 

 

 

05 – dtto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

06 – 1954-58, pálená hlína, chrt


 

 

 

 

 

 

07 – 1954-58, nepálená hlína, žába

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

07 – dtto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

07 – dtto


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

08 – 1954-58, nepálená hlína, svícen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

08 – dtto


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

09 – 1963, pálená hlína, náš pejsek - při vypalování upadlo jedno ucho


 

 

 

 

 

 

 

10 – 1963, pálená hlína, žena myjící podlahu-byly ulomené obě ruce, ale našly se



 

 

 

 

 

 

 

 

10 – dtto


 

 

 

 

 

 

 

 

10 – dtto


 

 

 

 

 

 

 

 

11 – 1963, pálená hlína, kočička – zraněná, ještě ten den zemřela, nedala se zachránit


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 – 1963, pálená hlína, dcera Monika

 

         

 

 

 

 

 

 

 

13 – 1963, nepálená hlína, dcera Monika
 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13 – dtto 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13 – dtto
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14 – 1963, nepálená hlína, mateřství


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14 – dtto
15 – 1963, nepálená hlína, odpočívající žen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


15 – dtto                                                                                  

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Co mě zajímá