středa 2. září 2020

Michel Serrault a Philippe Noiret

  

Michel Serrault
Philippe Noiret

Už delší dobu nepoužívám moc počítač, opět se nepříjemně ozvala krční páteř, tak si jen každé ráno pročtu nejnovější zprávy hlavně z DeníkuN, který odebírám, popř. ještě z některých dalších novin a sdělovacích prostředků. Víc se teď dívám na filmy, kterých mám v počítači uloženo docela dost. A někdy se stane i ten zázrak, že objevím dobrý film i v TV.

Naposledy se mně to stalo u filmu „Hlava nebo orel“ – film jsem viděla už před mnoha roky, ale je pořád výborný. Zásluhu na tom má nejen režizér, kameraman a další tvůrci filmu, nejen dobrý scénář – ale hlavně – úžasní herci. Je to přímo herecký koncert – vlastně – je těžké psát „herecký“, když oni „nehrají“ – oni ty role „žijí“. A to je velký rozdíl. Jsou „dobří“ herci, kteří ale hrají v jakési pořád se opakující své šabloně – raději je nebudu jmenovat – jak zahraniční, tak naši.

Oba tito herci „žijí“ své role jak komické, tak tragické, zločinné…zkrátka jakékoliv.

Michel Serrault ve filmu „Hlava nebo orel“ hraje podezřelého z vraždy své ženy.

Jenže kriminalista, kterého hraje Philippe Noiret, mu to není schopný dokázat, i když je přesvědčený, že vrahem je. Nejlepším překvapením je ovšem úplný konec filmu – myslím si, že jen málokdo by ho mohl očekávat.

Uvedu ještě další můj oblíbený film „Nelly a pan Arnaud“ (r. C. Sautet) za který byl Michel Serrault oceněn Césarem v r.1995 za titulní roli. Hrál nenápadně elegantního penzionovaného soudce Pierra Arnauda, který se platonicky zamiloval do temperamentní vdané dívky (Emmanuelle Béartová). Opět herecký koncert obou hlavních protagonistů.

Hrál v bezpočtu různých filmů.

S Philippem Noiretem je pro mě nezapomenutelný nádherný film „Stará puška“ (r. R. Enrico) – laskavý, mírumilovný doktor, který pomstí smrt své ženy a dcery, které ke konci války krutě zavraždí němečtí vojáci. Tady je jeho partnerkou úžasná Romy Schneiderová. Za tento film dostal prvního Césara, později ještě dostal druhého.

Philippe Noiret hrál v mnoha komediích s Annie Girardotovou, proslavil se také filmy o zkorumpovaných policistech „Prohnilí proti prohnilým“… Celkem hrál ve 125 filmech!

Za své zásluhy o francouzskou kulturu byl jmenován Rytířem čestné legie.

Bohužel, zemřel ve svých 76 letech na rakovinu.

Oba herci jsou zárukou kvalitního filmového zážitku.

 

 

 

 

 

 

 

4 komentáře:

  1. Jestli si pamatuji dobře, tak Hrabalovy knihy moc ráda nemáš, respektive jeho naturalistický, trochu dekadentní styl, ale zajímalo by mě, jaký názor máš na obsazení Noireta do hlavní role v "Příliš hlučné samotě".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pamatuješ si dobře - nemám ho ráda - ale důvody jsou asi trochu jiné, než si myslíš - mně jeho knihy připadají že jsou neupřímné, vyumělkované, zacílené přímo na určitý druh lidí, na to, aby byly co možná nejvíc populární a aby se líbily co největšímu množství čtenářů - přesně totéž cítím i u knih např. Milana Kundery - prostě - jejich knihy nemohu číst. - A asi Tě zklamu - ten film jsem neviděla - nemohla jsem se přimět se na něj dívat. - Možná to ještě zkusím - abych Ti mohla odpovědět - směju se. - Mívám s tím problém a raději o tom mlčím - protože už jsem zažila, že se do mě někteří jejich obdivovatelé dost pustili... Já musím z psaného cítit upřímnost - a fakt mi nevadí naturalismus ani nic jiného - jen nesnáším vyumělkovanost, neupřímnost... Bývá to tak u velkého množství amerických - komerčních - filmů, které jsou cílené přímo na emoce, tak aby vyvolaly okamžitě soucit. To fakt nesnáším. Taky se většinou nedívám na filmy oceněné Oscarem - např. s Koljou byl v soutěži film Kavkazský zajatec - podle mě mnohem lepší, nadčasový, důležitější. Tím nechci říct, že Kolja není dobrý film - je dobrý oddechový - ach jo - už bych toho řekla až moc - usmívám. Jirko, moc zdravím.

      Vymazat
    2. Aha, tak jsem si to vysvětloval trochu jinak, díky za upřesnění.
      Noireta jsem poprvé viděl asi ve filmu Prohnilí - další pokračování, myslím, že byly tři díly, mi přišlo už se stejným námětem, ale přesto nejsou špatné - přesně si je už nepamatuji, někdy se podívám, když bude příležitost. Co si ale pamatuji dobře, je film Velká žranice, protože ho dávali celkem vzácně koncem osmdesátých let v televizi a já byl zrovna doma sám, normálně by mi asi nikdo podobný film sledovat nedovolil. Vůbec jsem nepochopil jeho smysl a myšlenku, trochu jsem se divil, proč se má divák celou dobu dívat na to, jak někdo pořád jen jí (slušně řečeno). Ke správnému výkladu jsem se dostal až později :-) Ale právě Noiret má takový zvláštní výraz v obličeji, kdy ho ve větčině jeho rolí beru tak, že je schopný zahrát i ctihodného pána s ďábelskými myšlenkami, kdy s kamennou tváří dokáže šmahem udělat velkou legraci, nebo někoho s klidem zabít a mít u toho pomyslnou svatozář nad hlavou.

      Vymazat
    3. Páni - zase s Tebou jenom souhlasím! - Ta Žranice mně vůbec neutkvěla v paměti, přitom tam hráli herci, které mám moc ráda - možná se na něj znovu podívám. Jo, Noiret dokáže zahrát naprosto všechno - s těmi Prohnilými - máš pravdu - ono se málokdy podaří natočit i druhý díl srovnatelný s tím prvním. O filmech bych se mohla bavit hodiny - miluji film odmalička - do doby, než jsem sama mohla do kina chodit, jsem hltala vyprávění maminky - dodnes vidím, jak žehlí, já ležím na gauči a ona vypráví o filmu, na kterém s otcem byli o víkendu. Přesně si vzpomínám např. na film Sedm samurajů - ach jo, je to všechno pryč a čas tak utíká... Jirko, moc, moc zdravím, dávej na sebe pozor a měj se co možná nejlíp.

      Vymazat

Co mě zajímá